Alla inlägg den 28 november 2011

Av Maja - 28 november 2011 13:48

Nu har jag städat och rensat och skurat golven så de blänker. Inte en pinal står på fel ställe. I köket har jag satt upp alldeles nya julgardiner. Solen lyser in genom fönstren men avslöjar inga glömda dammkorn.

Jag har ställt fram adventsljusstaken, och hängt upp en nyinköpt stjärna i vardagsrummet. En jullöpare ligger på vardagsrumsbordet. På bordet står det dyra blockljuset på ett kaffefat.


Jag spelar jullåtar på Spotify på högsta volym. Det doftar nystädat, och lite matos hänger kvar efter lunchen.

Ute ligger ett tunt täcke av vitaste snö, som gnistrar av solens strålar. Himlen är blå, och jag kan känna hur kylan biter i kinderna på de förbipasserande.


För några dagar sedan var det plusgrader, himlen var grå, och marken täckt av lera efter alla regnskurar. Idag är allt perfekt En harmonisk sinnesbild av julefrid. Allt är precis som det ska en första advent. Nästan allt.


Jag sitter här ensam och insuper alla känslor och förnimmelser. Jag förundras över just detta, att det bara är jag här. Jag tänker på hur alla mina vänner en efter en hittar någon, och alla de firar jul med. Hur mina barns far ska fira jul med en helt ny familj. Här blir bara jag och mina barn. Den minsta skaran någonsin i mitt liv under en jul.


Jag letar efter känslan jag borde ha. Jag gräver i mitt inre efter sorgen och saknaden. Jag väntar på tårarna, som jag fällt så många under detta år. Men inget händer. Det enda jag kan hitta är en sentimental resa i minnen. Inte smärtsam, inte lycklig, bara en resa.


Ett sting av sorg kommer över mig. Sorg över att en familj är splittrad, och inget blev som vi tänkt oss. Men jag saknar inte något, och är inte rädd för att fira denna jul. Det blir min och barnens jul. Denna jul ska vara vår start på ett nytt år och ett nytt liv. En ny, lite mindre, familj, men med ett hem fyllt av mer kärlek och lycka än där funnits på mycket länge.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards