Direktlänk till inlägg 28 april 2014

Om du var jag

Av Maja - 28 april 2014 13:05

Mitt syfte med den här bloggen är att skapa förståelse för hur ett liv som ensam mamma till ett barn med autism kan se och otid ut. Och förhoppningsvis få någon att känna igen sig, och därmed bli mindre ensam. För är det något alla ensamma mammor upplever, så är det väl just ensamhet. 


Idag vill jag vädja till dig att ta ett steg till. För en minut, låtsas att det är du. Föreställ dig följande scenario:

Du är förälder, en hyfsad förälder,  till hyfsat vanliga barn, med vanliga problem. Ett av barnen har lite fler problem, eftersom han har autism.  Du tycker att du gör det rätt bra. Du är konsekvent, har regler och rutiner som du tror är bra för barn. Du ger dem kärlek och uppmärksamhet, och och det du tror de behöver. 

Men du vet med dig att du vissa dagar är extra trött när du kommer hem från jobbet. Då händer det att du snäser åt din lillprins i onödan. Det kan gnaga lite i samvetet när du går och lägger dig på kvällen. Ibland ger du efter för tjatet och ger en glass innan maten, fast du egentligen inte tycker att det är rätt. Men man får ju välja sina strider, och ingen är perfekt, tänker du. I det stora hela är du konsekvent och tålmodig.

Kan du känna igen dig så här långt? 


Tänk dig nu att dina vänner och din familj kommer med goda råd och åsikter om hur du borde göra istället. Det tar du, för så funkar det ju. Men helt plötsligt så beslutas av myndigheterna i kommunen, att du ska få regelbundna hembesök för att utröna om du behöver hjälp i ditt föräldraskap. Du får också beviljat assistent i samma veva.

Det kommer främmande människor hem till dig och studerar hur du interagerar med dina barn.

Du blir plötsligt medveten om varje steg du tar. Kallsvetten bryter ut på pannan när lilla Kalle är på dåligt humör och börjar skrika efter glass, precis när den nya assistenten är på plats. Du ger snabbt Kalle den där glassen, så det blir lugnt resten av tiden. 

Folk kommer och går i ditt hem under en lång tid. Ibland kommer de när du är förkyld och går i din urtvättade pyjamas och tycker synd om dig själv, ibland när du precis kommit hem från jobbet och din tonåring har lämnat ett berg av disk i köket. 

Du kämpar hårt för att slipa bort även de minsta skavankerna, och låta bli de där undantagen, även dina tröttaste dagar. 


Myndigheterna får rapporter och undrar om du verkligen kan ta hand om dina barn själv, eftersom du ger dem glass i tid och otid, och inte städar ditt hem. 


Så småningom lär du känna de assistenter som kommer oftast, och de lär känna dig. De förstår att du är en förälder som de allra flesta, men är ensam i ditt föräldraskap, och behöver mest bekräftelse, och någon att bolla med. 

Du andas ut och slappnar av, även när du har besök hemma. Personerna ger dig slutligen den bekräftelse alla mammor vill ha. Att du är en toppenbra förälder.


Då plötsligt kommer det nya personer in i bilden, och allt börjar om från början. De myndighetspersoner som missat bedömningen ifrågasätter dig igen. 


Ungefär så här ser livet ut för mig, och många andra föräldrar till barn med autism. Har du lyckats föreställa dig att det var du? Håll fast den känslan nästa gång du möter mig eller någon annan förälder i samma situation, och du vill ge oss goda råd om vårt föräldraskap. Är jag defensiv när någon antyder att jag är en svag förälder, så kom ihåg hur det kändes att vara jag. 


Tack på förhand. 

Ensamma mamman

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 19 januari 2015 23:35

 Om det räckte att gråta en enda gång. En gång för alla gråta bort all min smärta och längtan för alltid. Låta förtvivlan skölja ur kroppen och låta dig rinna ut ur mitt inre med tårarna. Sen var du borta, och livet gick vidare som om ingenting...

Av Maja - 24 september 2014 11:43

När Lilleman var två år gammal och var svårt sjuk, åkte vi skytteltrafik till sjukhuset, och blev hemskickade som hysteriska föräldrar varje gång. Förutom den sista gången, då hjärntumören upptäcktes, i sista minuten. En vecka till, så hade Lilleman ...

Av Maja - 4 juli 2014 11:53

Jag åkte och hälsade på Lilleman i hans nya hem. Han visade stolt upp sitt rum. Det var fräscht och nytapetserat. Han har en liten hall, och ett eget badrum med dusch. En säng, en liten byrå och ett bord och en stol. På anslagstavlan ovanför skrivbor...

Av Maja - 3 juli 2014 16:34

Jodå, nu har jag handlat ram till tavlan, lite kläder, pysselgrejer och annat till Lillemans nya hem. Jag ska åka dit lite senare idag och göra "det där mammor vill göra": fixa, trixa, pynta och pyssla om. Och sen ska det kännas så mycket bättre. D...

Av Maja - 3 juli 2014 00:02

Och nu står jag här, med alla dessa känslor, som jag inte vet var jag ska ta vägen med. Det är som att måla ett tidlöst konstverk som ingen får se. Vilket slöseri.  ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards