Direktlänk till inlägg 17 mars 2014

Igen och igen

Av Maja - 17 mars 2014 08:34

Imorse vägrade Lilleman stiga upp igen och åka till skolan. Det är ett sånt tillfälle som ger mig ett mindre trevligt deja vu-moment.

Skolvägran var hans huvudproblem för två år sedan, och den största anledningen till att han blev placerad från första början. Jag hade hög frånvaro från jobbet. Mina chefer föreslog att jag skulle börja söka andra jobb. 


Det krävs en hel del djupandning för mig för att hålla mig lugn sådana stunder. Jag vet hur viktigt det är att han inte fastnar i det mönstret igen. Ett så enkelt sätt att lösa det som är jobbigt. Bara strunta att ta tag i det och stanna under täcket.

Samtidigt ska jag sköta resten av mitt liv. Åka till jobbet, gå ut med hunden osv. Jag kan inte åka iväg så länge Lilleman är hemma. Men jag måste hålla mig lugn. Låta bli att stressa upp mig när jag försöker få upp honom. När han skriker okvädesord och smäller igen dörren.

Samtidigt vet jag att de inte lyckades få iväg honom till skolan på boendet förra veckan när han strejkade. Personal, som redan är på sin arbetsplats. Som kan bytas av, och som går hem när arbetsdagen är slut. De fixar inte alltid dessa situationer. 

Men jag känner förväntningar på mig, att inte bara få upp Lilleman, utan dessutom hålla mig positiv, lugn och kreativ. Samt naturligtvis tydlig, bestämd och förutsägbar. Jag förväntas dessutom att ständigt släppa in nya människor i detta kaos. När jag är som mest frustrerad försöker jag vara trevlig mot personal, och visa förståelse och överseende med att de inte vet vad som är bestämt och verkligen inte förstår att jag har gjort allt jag borde och kunde. 

Egentligen vill jag göra som Lilleman. Dra täcket över huvudet och skita i allt. Låta någon komma hit och ta över. Ge mig en kram och säga att allt ordnar sig. Men det kommer inte att hända. Det är bara jag här. Så jag tar ett djupt andetag och försöker igen. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 19 januari 2015 23:35

 Om det räckte att gråta en enda gång. En gång för alla gråta bort all min smärta och längtan för alltid. Låta förtvivlan skölja ur kroppen och låta dig rinna ut ur mitt inre med tårarna. Sen var du borta, och livet gick vidare som om ingenting...

Av Maja - 24 september 2014 11:43

När Lilleman var två år gammal och var svårt sjuk, åkte vi skytteltrafik till sjukhuset, och blev hemskickade som hysteriska föräldrar varje gång. Förutom den sista gången, då hjärntumören upptäcktes, i sista minuten. En vecka till, så hade Lilleman ...

Av Maja - 4 juli 2014 11:53

Jag åkte och hälsade på Lilleman i hans nya hem. Han visade stolt upp sitt rum. Det var fräscht och nytapetserat. Han har en liten hall, och ett eget badrum med dusch. En säng, en liten byrå och ett bord och en stol. På anslagstavlan ovanför skrivbor...

Av Maja - 3 juli 2014 16:34

Jodå, nu har jag handlat ram till tavlan, lite kläder, pysselgrejer och annat till Lillemans nya hem. Jag ska åka dit lite senare idag och göra "det där mammor vill göra": fixa, trixa, pynta och pyssla om. Och sen ska det kännas så mycket bättre. D...

Av Maja - 3 juli 2014 00:02

Och nu står jag här, med alla dessa känslor, som jag inte vet var jag ska ta vägen med. Det är som att måla ett tidlöst konstverk som ingen får se. Vilket slöseri.  ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards